Friday, August 28, 2015

22 Ogos 2015 - Asam Pedas Pak Man, Ujong Pasir, Melaka - Asam Pedas.

To read this article in English, click here.



22 Ogos 2015 (Sabtu)

Asam Pedas Pak Man 
(Perhentian Kuih Kampong)
202 Ujong Pasir
75050 Melaka


Pada 22 Ogos 2015 iaitu hari Sabtu, saya dan keluarga datang ke Melaka untuk mengadiri majlis makan malam keluarga bagi pejabat saya yang diadakan di Bayou Lagoon Park Resort, Bukit Katil, Melaka. Kami sampai untuk daftar masuk pada pukul 1:30 tengahari namun pendaftaran bilik belum dibuka sehingga pukul 2:30 petang. Makan tengahari juga tidak disediakan. Maka alang-alang sudah sampai di Melaka, maka saya teringatkan asam pedas.


Kebiasaan asam pedas yang kami makan hanya dibuka pada waktu malam seperti Asam Pedas Claypot (yang terbaik), Asam Pedas Bawah Pokok, Asam Pedas Kak Mona (ketiga-tiga di Kota Laksamana, Melaka) dan Asam Pedas Pasar Borong (di Bachang, Melaka). Jadi kami meng"google" untuk mencari kedai yang menjual pada waktu tengahari. Antara yang teratas ratingnya adalah Asam Pedas Pak Man di Ujong Pasir.


Tidak susah mencari, dan kena pula jalan yang diambil tidak sesak sangat (kerana saya agak biasa jalan-jalan di Melaka ini). Jalannya agak selalu lalu, tapi saya tidak perasan pula kedai ini. Kedudukan kedai ini tidak jauh dari Kampung Portugis di Ujong Pasir dan Muzium Penjara di Bukit Senjuang. Rupanya papan tanda kedai ini menyatakan "Perhentan Kuih Kampong". Padanlah tidak nampak.




Terdapat banyak pilihan asam pedas, seperti ikan kembung, pari, jenahak, sembilang, tenggiri, tetel (daging) dan sebagainya. Harga pun berpatutan, dengan kedudukannya dekat dengan kawasan Bandar Hilir/Melaka Raya. Jadi kalau hendak ke tempat menarik, memang dekat (dengan berkereta).

Selain asam pedas, terdapat makanan panas lain juga seperti nasi goreng, mee goreng, tom yam dan sebagainya. Jika tidak mahu makan nasi putih sahaja, ada pilihan lain.


Jika membawa anak-anak, terdapat juga stesen menjual makanan goreng seperti nugget, bebola makanan laut, keropok lekor dan sebagainya. Namun perlu bayar asing dengan kedai utama. di sini juga dijual pau dan kerepek dalam balang.


Walaupun pada waktu tengahari, namun kuih-muih juga dijual sejak pagi lagi. Kuih-muih disini juga banyak pilihan dan harganya berpatutan. Kuih-muih ini boleh dibayar bersama di kaunter bayaran kedai utama kerana pemilik yang sama. 

Jika perasan di belakang kaunter kuih-muih ini terdapat plak "Jalan-jalan Cari Makan" TV3, jadi memang kedai ini agak popular jugalah.


Selain asam pedas, dikhabarkan nasi ayam juga adalah antara signature dish di kedai ini. Ramai yang kata nasi ayamnya sedap. Cuma saya tidak mencubanya, kerana saya hendak rasa asam pedas, al-maklumlah, "Hantu Asam Pedas"!


Hah, sudah sampai pun  hidangan kami. Saya memesan satu set ikan tenggiri (badan), satu set ikan pari, sup kosong (ada bebola ikan di dalamnya), kailan ikan masin, telur dadar dan 2 set nasi putih serta set ulam & sambal belacan. Set asam pedas didatangkan dengan set nasi putih yang ada telur masin dan timun.

Sambal belacan memang meletop, dengan dicicah timun atau ulam lain (iaitu ulam selom, tenggek burung dan pucuk gajus). Sup kosong (untuk anak-anak saya), memang sedap, mengingatkan saya makan nasi ayam hainan Melaka atau bebola nasi ayam Melaka.

Bagi set asam pedas ikan tenggiri badan, berharga RM8.50 dan set asam pedas pari pula RM7.50.


Asam pedasnya tidak boleh kata apa, memang antara terbaik bagi saya. Asalnya saya meminta asam pedas tetel, namun ia telah habis. Namun sebelum ia balik, saya nampak ia dipesan oleh salah seorang pelanggan lain yang duduk di sebelah kami. Saya pun pesanlah asam pedas tetel tanpa set nasi yang berharga RM6.00 (jika set sila tambah RM1.50) untuk dibawa pulang.

Memang sedap sehingga tiada setitik kuah asam pedas ditinggalkan (kecuali asam pedas tetel yang dibawa balik). Memang kedai ini boleh dikunjungi lagi pada masa akan datang.

Pada kunjungan saya pada kali ini, saya berikan (markah) penuh adalah lima (ääää)): 

1. Makanan: ääää1/2;

2. Persekitaran: äää3/4;

3. Perkhidmatan: ääää;

4. Harga: äää1/2;

5. Keseluruhan: ääää.

To read this article in English, click here.

3 comments:

  1. Salam .nk tnye boleh booking tempat ke? Untuk 31hb ny .sebab kami dri kl .nk g makan asam pedas ..

    ReplyDelete
  2. Selalu makan kat situ masa kerja melaka raya. Persasan tak kuahnya panas tapi tak ada wap panas. Berhati2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ade wap tu kalau didihkan semula... kalau xde wap tu maksudnya kuah dia panas tapi xcukup panas utk berwap. Saya pun feveret makan asam pedas kedai ni

      Delete