Tuesday, May 20, 2014

19 Mei 2014 - Mee Goreng Tanglin, Jalan Cenderasari, KL - Mee Kari & Mee Kicap Cara Cina.

To read this article in English, click here.



19 Mei 2014 (Isnin)

Pada pagi ini, saya menaiki kereta untuk ke tempat kerja memandu kereta comel isteri saya bersama isteri dan anak perempuan saya. Kebiasaannya saya akan menunggang motorsikal kapcai saya ke tempat kerja, namun oleh kerana hari ini saya akan bertugas ke luar pejabat makan saya tidak perlu mengetik kad perakam waktu saya. Lagipun saya perlu mengambil kenderaan pejabat, jadi isteri saya perlu menghantar saya agar saya tidak meninggalkan motorsikal saya di pejabat.


Sebelum sampai ke pejabat, saya dan isteri belum bersarapan lagi. Maka saya cadangkan untuk bersarapan di hadapan  Klinik Kesihatan (kerajaan) Tanglin di Jalan Cenderasari. Sudah lama tidak bersarapan di sini sebenarnya.


Lalu dipandu kereta ke bulatan Tugu berhampiran Stesen Keretapi Lama Kuala Lumpur, Ibupejabat KTMB dan Masjid Negera, mengambil Jalan Sultan Hishamudin yang ke Dataran Merdeka, namun menyusur di simpang susur betul-betul selepas Masjid Negara menuju ke Jalan Cenderasari iaitu pejabat lama Kementerian Kesihatan Malaysia.


Selain itu, mercu tanda yang ada di Jalan Cenderasari ini adalah Sekolah Menengah Perempuan Methodist Kuala Lumpur (MGS).


Selepas MGS, ambil susur ke kanan untuk ke tempat letak kereta Tanglin, yang juga menempatkan Medan Selera Tanglin ini.


Di seberang jalan bersetentang tempat letak kereta ini, terdapat Klinik Kesihatan Tanglin, yang dahulunya merupakan sebuah hospital di Kuala Lumpur pada zaman pemerintahan British dan kemudiannya menjadi klinik kesihatan khas untuk penjawat awam. Sekarang ini, ia menjadi klinik kesihatan umum.



Kebetulan, tempat duduk di hadapan gerai yang kami ingin  pesan tiada orang (kedai nombor 4), maka kami terus duduk di situ. Segera kami memesan Mee Kari Istimewa & Mee Kicap Istimewa (atau dikenali sebagai Wan Tan Hor). Istimewa ini kerana ia diisi dengan tambahan isi kerang, udang dan wantan. Jika biasa, hanya mempunyai isi kerang sahaja.



Rasa kedua-dua hidangan ini adalah terbaik kerana ia lebih kepada cara Cina dengan Mee Karinya tidak rasa kari tapi lebih kepada rasa sambal ikan bilis. Ini saya suka. Sebenarnya di kedai ini, jika anda mahu rasa masakan cara Cina seperti char kuey teow, nasi goreng cara Cina, mee Kungfu dan sebagainya ada di gerai ini.

Harga pun boleh tahan, dengan hidangan biasa berharga RM4.50, besar RM5.50 dan istimewa RM7.00. Tapi kerana walaupun harganya agak mahal, namun ia amat berbaloi dengan rasanya. Cuba lah.


Di medan selera ini juga, terdapat beberapa gerai yang popular makanannya. Contohnya: 

Gerai nombor 6, Nasi Lemak Tanglin;


Gerai nombor 1, tiada papan tanda, istimewa gerai ini adalah minuman seperti kopitiam seperti  kopi putih, cham (kopi dan teh campur) dan makanan seperti roti bakar dan kukus serta telur separuh masak;


Dan, gerai nombor 5, iaitu ikan bakar Tanglin (pagi jual makanan pagi, bukan keistimewaan gerai ini)

Insya Allah akan saya paparkan pada artikel saya akan datang.

Jika anda memang minat makanan ala Cina, silakan datang dan rasai makanan di sini (gerai nombor 4), insya Allah pasti memuaskan hati anda.


Pada kunjungan saya pada kali ini, saya berikan (markah penuh adalah lima (äääää)): 
1. Makanan: ääää; 
2. Persekitaran: äää;
3. Perkhidmatan: äää;
4. Harga: äää 1/4;
5. Keseluruhan: äää 1/2.

To read this article in English, click here.

1 comment:

  1. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete