Monday, September 21, 2015

20 September 2015 - Warong Mee Udang Banjir, Tanjung Karang, Kuala Selangor, Selangor - Mee Udang.

To read this article in English, click here.




20 September 2015 (Ahad)

Warong Mee Udang Banjir Tanjung Karang
Kampung Tengah
45500 Tanjung Karang
SELANGOR

Pada tengahari hari tersebut, saya dan keluarga pulang ke kampung isteri di Sungai Besar, Sabak Bernam, Selangor, untuk menghantar anak-anak kami bagi merasa tinggal di kampung bersama datuk dan nenek mereka.




Oleh kerana belum makan tengahari lagi, kami mengambil keputusan untuk makan di Warong Mee Udang Banjir Tanjung Karang. Sudah lama tidak singgah makan di sini. Jalan-jalan Cari Makan TV3 dan pelbagai rancangan berkaitan makanan di televisyen telah membuat liputannya di sini.


Untuk ke sini, jika kita dari Kuala Lumpur atau Klang atau Bestari Jaya (Unisel) perlu menempuh pekan Tanjung Karang dahulu. Teruskan sehingga melepasi pekan Tanjung Karang. Teruskan perjalanan sehingga kira-kira 5 kilometer, kita akan dapat melihat papan tanda di atas bahu jalan di sebelah kiri berwarna kuning bertulisan merah seperti gambar di atas, bermakna warong ini dibuka. Hendak jelas lagi, terdapat papan tanda lebih besar di belakangnya berwarna putih bertulisan merah.


Jika dari arah Sabak Bernam, teruskan sehingga melepasi Sungai Burong dan simpang Sungai Sirih - Bagan Tengkorak. Kira-kira dekat-dekat 1 kilometer dari simpang tersebut, kita akan dapat melihat Masjid Janatul Hasanah, Kampung Tengah, Tanjung Karang. Warungnya di sebelah masjid tersebut.

Sekarang, terdapat ruang parkir kereta yang disediakan di antara warung ini dan masjid. 



Orang agak ramai juga di sini. Memang tidak putus. Memang ramai peminat. Terdapat televisyen untuk hiburan. Itu sahaja, Tidak WiFi ye, huhuhu. Namun di sini liputan 3G malah LTE boleh didapati tidak kira syarikat mana yang dilanggani.


Harga agak berpatutan juga, cuma agak naik sikit berbanding kali terakhir kami datang ke sini. Harga untuk mee bandung udang dan mee udang banjir adalah RM9.00 (pernah dahulu kami makan dalam RM5.00 sahaja, tapi biasalah sekarang ini harga barang dah naik). Untuk nasi goreng udang dan mee goreng udang, harganya RM7.00. Terdapat sup tulang, sup kaki ayam dan soto dijual. Boleh lihat menu di atas (maaf gambar tidak tajam).

Kami memesan mee udang banjir, nasi goreng udang dan set sup kaki ayam bersama nasi dan telur dadar. Minuman kami biasa-biasa sahaja (air kosong & teh o ais limau). Perkhidmatan yang diberikan agak lambat juga terutama minuman. Malah makanan sampai dahulu baru minuman sampai, walaupun air kosong!


Sampalah makanan kami, kualiti dan rasa masih sama (maaf, untuk makanan selain mee udang saya lupa untuk mengambilnya). Tidak hairanlah pelanggan makin ramai ke sini.

Cuma bilangan udang sudah sikit, iaitu empat ekor saiz sederhana besar. Tapi kira oklah kali ini. Saiz mangkuk pun seperti lebih kecil. Jadi walaupun rasanya sedap, tapi rasa tidak puas. Boleh sahaja hendak ambil mee udang banjir special tetapi harganya hampir dua kali ganda (RM17.00).

Alhamdulillah, kenyang juga, itulah rezeki kami kali ini.


Pada kunjungan saya pada kali ini, saya berikan (markah) penuh adalah lima (äääää)): 
1. Makanan: ääää; 
2. Persekitaran: ää1/2;;
3. Perkhidmatan: ää1/2;
4. Harga: ää1/2;;
5. Keseluruhan: ää9/10.


To read this article in English, click here.

No comments:

Post a Comment